Міністерством освіти і науки України на виконання пункту 8 Плану заходів із впровадження Національної рамки кваліфікацій на 2016-2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 077‑р, та з метою визначення мінімально необхідних вимог до змісту, кваліфікації та компетентностей практичних психологів було розроблено проект професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти» та подано його Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України на затвердження (далі – Мінекономіки).
Інформуємо, що наказом Мінекономіки від 24.11.2020 № 2425 було затверджено професійний стандарт «Практичний психолог закладу освіти», що додається. Професійний стандарт розміщено в Реєстрі професійних стандартів за посиланням.
Звертаємо увагу, що професійний стандарт є інструментом для:
- систематизації вмінь і навичок (створення посадових інструкцій);
- підготовки молодих фахівців;
- само- та оцінювання діяльності практичного психолога;
- підвищення кваліфікації та професійного розвитку.
Міністерство освіти і науки України рекомендує в першу чергу використовувати професійний стандарт для створення освітніх програм закладами вищої освіти та для підвищення кваліфікації практичних психологів. І лише потім застосовувати під час перевірки роботи практичного психолога під час атестації раз на 5 років та/або добровільної сертифікації. Важливо дати можливість практичним психологам покористуватися професійним стандартом.
Невід’ємною частиною професійного стандарту для кожної професії згідно з законодавством є трудові функції. Професійна діяльність практичного психолога в професійному стандарті розкладена на такі трудові функції:
- здійснення психологічної профілактики;
- здійснення психологічної просвіти щодо психологічного благополуччя та психічного здоров’я;
- здійснення психологічної діагностики;
- надання психологічної допомоги за запитом та/або відповідно до виявленої потреби в такій допомозі;
- здійснення власного професійного розвитку та самоосвіта;
- співпраця з педагогічними (науково-педагогічними) працівниками щодо організації ефективної освітньої діяльності та співучасть у створенні, підтримці та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища в закладі освіти;
- здійснення організаційно-методичної діяльності під час виконання трудових функцій.
У межах кожної трудової функції вказано компетентності, якими має володіти практичний психолог. Усі компетентності діляться на дві групи: загальні (громадянська, соціальна, цифрова, особиста та навчальна, лідерська, підприємницька, культурна обізнаність та самовираження, мовна, етична) та професійні (пункт 4 професійного стандарту).
Звертаємо увагу, що професійний стандарт кодифікований – кожна трудова функція, компетентність, знання, уміння та навички мають свій шифр. Суб’єкти підвищення кваліфікації повинні, використовуючи цю кодифікацію, чітко повідомляти практичному психологу, на розвиток якої компетентності, яких знань та умінь спрямовані їхні навчальні курси. Така практика має важливе значення для планування практичним психологом свого професійного розвитку.
Додатки:
Джерело: лист МОН від 30.11.2020 № 6/1427‑20. |